Koulutuksen kulmakiviä
Kirjoitin Lempäälän Vihreiden vaalilehteen laadukkaan koulutuksen puolesta!
Lue teksti kokonaisuudessaan alta:
Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, mitä tapahtuisi Suomen tulevaisuudelle, taloudelle, työllisyydelle ja ennen kaikkea hyvinvointivaltiolle ilman toimivaa koulutusjärjestelmää?
Kasvatustieteilijänä minä olen. Väitän, että vastaava tilanne on nähtävissä maailmalla. Maissa, joissa ei ole johdonmukaista ja yhdenvertaista koulutusta, ei hyvinvointivaltiokaan ole mahdollinen. Tasokas kasvatus ja koulutus takaavat yhteiskunnan vauraan ja kukoistavan tulevaisuuden. Siksi meillä ei ole varaa leikata koulutuksesta.
Me Lempäälän Vihreissä haluamme turvata lasten ja nuorten laadukkaan koulutuksen. Tämän varmistamiseksi tarvitaan osaavia ja hyvinvoivia ammattilaisia. Kasvatusalan työntekijöiden ja opettajien ammattitaidon tulee olla ajantasaista ja yhteiskunnan tarpeisiin vastaavaa. On tärkeää, että koulumaailman ammattilaiset osaavat puuttua kiusaamiseen ja luoda hyvää ilmapiiriä omalla toiminnallaan. Samalla koulun ja kodin yhteisvastuulla on kasvattaa tulevasta sukupolvesta suvaitsevaisia, avoimia ja moninaisuutta hyväksyviä ihmisen alkuja.
Myös ammattilaisten jaksamisesta on huolehdittava. Kun opettajien hyvinvointi ja työolot ovat kohdallaan, onnistuu kunta houkuttelemaan taitavia ammattilaisia, joilla on todennäköisesti korkea motivaatio työhönsä. Se taas näkyy niin koulutuksen laadussa kuin oppilaiden hyvinvoinnissa. Korkeatasoiseen koulutukseen kuuluvat myös laadukas opetusvälineistö sekä turvalliset ja monipuoliset tilat, joilla taataan sekä oppilaiden että henkilökunnan viihtyvyys. Ensiluokkainen koulutus lisää kunnan vetovoimaa.
Mitä oppijoiden jaksamiseen ja hyvinvointiin tulee, suosittelee Suomen psykologiliitto yhtä koulupsykologia noin 500 oppilasta kohden peruskoulussa ja toisella asteella. Erityisesti oppivelvollisuuden laajentuessa on panostettava myös toisen asteen rahoitukseen niin paikallisesti kuin koko maassa. Oppilashuoltoon, ryhmäkokoihin ja opetushenkilöstön määrään tulee sopia pysyvät, kohtuulliset mitoitukset koko laajennetun oppivelvollisuuden piirissä. Lasten ja nuorten jaksamiseen ja hyvinvointiin täytyy panostaa, erityisesti poikkeusaikana. Varhaisen tuen ja ennaltaehkäisevän työn merkitys kasvaa.
Vuonna 2020 lapsen oikeuksien päivän teemana oli lapsen oikeus unelmoida. Suomen tulee olla jatkossakin sellainen maa, jossa yksinhuoltajaperheiden lapsista voi tulla lääkäreitä tai lentäjiä ja kaikilla on aidosti varaa unelmoida. Mahdollisuuksien tasa-arvo ei saa jäädä vain puheen tasolle. Kunnilla on iso rooli koulutuksen järjestäjinä. Niiden tulee huolehtia, että jokainen suomalainen lapsi voi unelmoida olevansa isona ihan mitä vain haluaa, prinsessasta presidenttiin ja futarista taiteilijaan.
Tulevaisuuden maailma riippuu nykyisistä sukupolvista. Meillä ei ole varaa menettää nykyisten ja tulevien sukupolvien potentiaalia. Juuri siksi koulutukseen on panostettava - rahallisesti ja itseisarvona.
Vilma Virolainen, 22
Luokanopettajaopiskelija, kuntavaaliehdokas